אבחון דידקטי

האבחון הדידקטי הוא תהליך מקצועי המיועד לזהות ולאפיין קשיים ספציפיים בתחומי הלמידה.
האבחון הדידקטי מתמקד בהיבטים הקוגניטיביים והאקדמיים של תהליכי הלמידה.

מטרות האבחון:

  • איתור הגורמים העומדים בבסיס הקשיים המדווחים בתחומי חשבון והשפה העברית.
  • איתור המנגנונים הקוגניטיביים המסבירים את תפקודו של הנבדק בכלל ובתחומי החשבון והעברית בפרט.
  • בחינת המיומנויות הלימודיות, המנגנונים הקוגניטיביים שעומדים בבסיס תפקודו הלימודי.
  • קביעת תוכנית התערבות ומתן המלצות לטיפול.
  • מתן התאמות במבחנים ובדרכי היבחנות.

אבחון דידקטי - בתחום המתמטי

האבחון הדידקטי בתחום המתמטי הוא תהליך מקצועי ומעמיק המיועד לזהות את הכוחות והקשיים הספציפיים של התלמיד בתחום המתמטיקה. האבחון מתמקד בבחינת תהליכי החשיבה, אסטרטגיות הלמידה והמיומנויות המתמטיות של התלמיד.

מטרות האבחון הדידקטי במתמטיקה:

  • זיהוי מדויק של נקודות החוזק והקושי בתחום המתמטי.
  • הבנת תהליכי החשיבה והעיבוד המתמטי.
  • איתור פערים בידע ובמיומנויות היסוד במתמטיקה.
  • בחינת יכולת היישום של עקרונות מתמטיים בהקשרים שונים.
  • הערכת השפעתם של קשיים קוגניטיביים על הלמידה המתמטית.


האבחון בוחן מגוון היבטים:

  • הבנה מספרית ותחושה מספרית.
  • יכולת ביצוע פעולות חשבון בסיסיות ומורכבות.
  • הבנת מושגים מתמטיים והקשרים ביניהם.
  • יכולת פתרון בעיות מילוליות ואלגוריתמיות.
  • חשיבה גיאומטרית ומרחבית.
  • הבנת יחסים מתמטיים וחשיבה אלגברית.
  • יכולת הסקה והנמקה מתמטית.


לאחר האבחון אני מספקת דו"ח מפורט ותוכנית התערבות מותאמת אישית, המציעה אסטרטגיות הוראה ייחודיות המתאימות לצרכי התלמיד ומסייעות לו להתקדם ולפתח ביטחון בתחום המתמטי.

אבחון דידקטי - בתחום האנגלית

אבחון דידקטי בתחום האנגלית הוא תהליך מקצועי המיועד לזהות ולאפיין את הקשיים והחוזקות הספציפיים של הלומד בתחום השפה האנגלית. האבחון בוחן את המיומנויות השונות הנדרשות ללמידת השפה האנגלית, כולל:

  • קריאה והבנת הנקרא באנגלית.
  • הבנת המבנה והדקדוק של השפה.
  • אוצר מילים והבנת משמעות מילים בהקשר.
  • יכולות כתיבה והבעה בכתב באנגלית.
  • מיומנויות הקשבה והבנת הנשמע.
  • מיומנויות דיבור והבעה בעל-פה.


תהליך האבחון משלב כלים סטנדרטיים ומותאמים אישית לגילו של הלומד ולרמתו, ומאפשר לאתר את מקור הקשיים – האם הם נובעים מלקויות למידה ספציפיות, קשיי קשב וריכוז, חוסר בהוראה מתאימה, או מגורמים אחרים.

בעקבות האבחון, נבנית תוכנית התערבות מותאמת אישית המבוססת על הממצאים, שמטרתה לקדם את הלומד באמצעות אסטרטגיות למידה יעילות ושיטות הוראה מותאמות לסגנון הלמידה שלו ולצרכיו הייחודיים.

אבחון MOXO

אבחון MOXO הינו כלי אבחון ממוחשב מתקדם המשמש לאיתור ולהערכה של הפרעת קשב וריכוז (ADHD).

האבחון פותח בישראל ומבוסס על מחקר מדעי מקיף, והוא מספק הערכה אובייקטיבית ומדויקת של תפקודי קשב.

מבדק ה-MOXO – משמש ככלי עזר במהלך ההערכה הקלינית.

תוצאות המבדק, בפני עצמן, ללא אישור מומחה, אינן יכולות להעיד או לשלול הפרעת קשב.

מאפייני האבחון:

  • בדיקה ממוחשבת הנמשכת כ-15-30 דקות (בהתאם לגיל הנבדק).
  • מותאם לגילאים שונים – קיימות גרסאות לילדים, מתבגרים ומבוגרים.
  • מודד ארבעה מדדים מרכזיים: קשב, דיוק, אימפולסיביות ותגובה להסחות.
  • משלב מסיחים ויזואליים וקוליים. בעת ביצוע המטלה, המדמים סביבה טבעית.


יתרונות האבחון:

  • מספק תוצאות אובייקטיביות ומדויקות שאינן תלויות בגורם האנושי.
  • מאפשר להבחין בין סוגים שונים של קשיי קשב.
  • מזהה דפוסי התמודדות עם הסחות דעת.
  • משווה את ביצועי הנבדק לנורמות גיל מותאמות.
  • משלים כלי אבחון אחרים ומספק תמונה מקיפה יותר.

האבחון משמש כחלק ממערך אבחוני כולל להפרעות קשב וריכוז, ומסייע בבניית תוכנית התערבות מותאמת אישית עבור המאובחן  אותן אני בונה.

כמו כן – הכנת תכנית המלצות לבית הספר, המלצה לדרכי היבחנות, המלצות להוראה מותאמת ועוד.

פגישות אישיות בבית הספר - ליווי מקצועי וייחודי

כחלק מהשירותים המקצועיים שאני מציעה כמאבחנת דידקטית, אני מקיימת פגישות אישיות בבית הספר המעניקות ערך ייחודי לתלמידים, להורים ולצוות החינוכי:

הנגשת המומחיות במרחב הטבעי של התלמיד

  • צפייה וליווי בסביבה האותנטית. בה התלמיד מתמודד עם אתגרים יומיומיים.
  • הבנה מעמיקה של הדינמיקה החינוכית והחברתית המשפיעה על תיפקודו.


גישור בין האבחון ליישום המעשי

  • תרגום ממצאי האבחון להמלצות קונקרטיות המותאמות למציאות הבית-ספרית.
  • שיתוף פעולה ישיר עם המורים ליצירת התאמות מדויקות בזמן אמת.


עבודת צוות רב-מקצועית

  • השתתפות בישיבות צוות חינוכי והדרכתם בהתאם לצרכי התלמיד.
  • תיאום בין כל הגורמים המטפלים ויצירת שפה מקצועית אחידה.


מעקב רציף ועדכון התוכנית החינוכית

  • בדיקת אפקטיביות ההתאמות לאורך זמן במרחב הבית-ספרי.
  • התאמה דינמית של ההמלצות בהתאם להתקדמות והשינויים בצרכי התלמיד.


חיזוק הקשר בין בית הספר והבית

  • יצירת מסגרת תקשורת קבועה. ואפקטיבית בין ההורים לצוות החינוכי.
  • הדרכת הורים מותאמת להמשך תרגול וחיזוק המיומנויות גם בבית.

שירות ייחודי זה מאפשר מענה הוליסטי ואפקטיבי יותר, המגשר בין האבחון התיאורטי ליישום היומיומי, ומבטיח תמיכה אופטימלית בתלמיד במקום בו הוא מבלה את מרבית זמנו.

Open chat
ברוכים הבאים לורד אדלר - אבחון דידקטי והוראה מותאמת 👋
איך אפשר לעזור?