אבחון דינמי כדרך להעצמת הפוטנציאל האנושי

שיתוף

מאמרים נוספים

אבחון דינמי כדרך להעצמת הפוטנציאל האנושי
בעקבות משנתו של פרופסור ראובן פוירשטיין

מבוא – חזון של שינוי וצמיחה
כמאבחנת דידקטית, אני מאמינה כי בליבו של כל אבחון עומדת הנחת יסוד מרכזית ממשנתו של פרופסור ראובן פוירשטיין: המוח האנושי הוא גמיש, מתפתח ובעל יכולת להשתנות בכל גיל. גישה זו, המכונה השתנות קוגניטיבית מבנית, מהווה יסוד בעבודתי המקצועית ונותנת תקווה אמיתית לכל אדם המתמודד עם אתגרי למידה.

האבחון הדינמי שאני מיישמת שואף לא רק לתאר את המצב הקיים, אלא לחשוף את הפוטנציאל הטמון בלומד ולהתוות דרכי פעולה למימושו. להלן תפיסת עולמי המקצועית, המושפעת מגישתו של פוירשטיין ומותאמת למציאות החינוכית העכשווית.

מהאבחון הסטטי לאבחון הדינמי
האבחון המסורתי מציג תמונת מצב סטטית של יכולות. לעומתו, האבחון הדינמי מתמקד בתהליכים – כיצד הנבחן חושב, מגיב ללמידה ומתפתח בעקבות תיווך.

במקום לשאול "מה הוא יודע", אני שואלת "כיצד הוא לומד", "מהן האסטרטגיות שלו", ו"מה הפוטנציאל שלו לשינוי". כך ניתן לא רק לאתר קשיים, אלא גם לזהות כלים לקידום ולבנות תכנית התערבות מותאמת אישית.

שלבי האבחון הדינמי בגישתי

  1. קדם-אבחון – איסוף מידע ראשוני והבנת הרקע האישי והלימודי
  2. בחינת ביצוע ללא תיווך – זיהוי יכולות עצמאיות
  3. שלב התיווך – ביצוע משימות מונחות ובחינת תגובה ללמידה מונחית
  4. הערכת השינוי – בדיקת יכולות מחודשת לצורך הערכת ההשתנות

עקרונות התיווך המרכזיים
בהשראת תיאוריית ההתנסות בלמידה מתווכת (MLE), התיווך מהווה מרכיב ליבה בתהליך האבחון:

  • יצירת כוונה והדדיות
  • הענקת משמעות למשימה
  • הרחבת הלמידה מעבר למשימה (טרנסצנדנטיות)
  • חיזוק תחושת היכולת
  • פיתוח ויסות עצמי

מתובנות למעשים – בניית תכנית התערבות
האבחון הדינמי לא מסתיים בדו"ח אלא מוביל לפעולה:

  • זיהוי כלי חשיבה לפיתוח
  • תיווך מותאם לסגנון הלמידה
  • הצבת יעדים מדורגים
  • שילוב הסביבה החינוכית והתומכת
  • התייחסות גם להיבטים רגשיים ולא רק קוגניטיביים

סיכום – להאמין בשינוי
משנתו של פוירשטיין מלמדת כי כל אדם יכול להשתנות. תפקידי אינו להגדיר גבולות אלא לחשוף אפשרויות. אבחון דינמי הוא לא רק תהליך הערכה – הוא התחלה של דרך חדשה.

Open chat
ברוכים הבאים לורד אדלר - אבחון דידקטי והוראה מותאמת 👋
איך אפשר לעזור?